2014. február 27., csütörtök

A KESZTYŰ - STÍLUSGYAKORLATOK 4.

Az alaptörténet:
Egy kisfiú – nevezzük Pistikének – elveszíti a fél kesztyűjét. Az édesanyja ezért megdorgálja.

JAROSLAV HAŠEK 
Švejk, a derék katona 


– Švejk, maga idióta, hová tette a kesztyűgránátot?
– Óberlajtnant úrnak alázatošan jelentem, a latrinába dugtam – mosolygott elégedetten Švejk Anicka főhadnagyra.
– Micsodaaa?! – hörögtek vésztjóslóan a főhadnagy szemgolyói – Megmondaná azt is, hogy miért cselekedte ezt az ellenség megsemmisítésére szolgáló, kincstári hadifegyverzettel?!
– Alázatošan jelentem, az úgy volt, hogy a Kokoškával guggoltunk a latrinán. Tetszik tudni az óberlajtnant úrnak, a Kokoška az egy behemót kis ember, éppen olyan, mint a budějovicei drogista harmadik felesége nagyanyjának a nyavalyatörős unokaöccse, aki…
– Švejk!!! – ordította Anicka.
– Rosszul tetszik érezni magát az Óberlajtnant úrnak?! – kérdezte lágyan Švejk – Volt énnekem egy nagybátyám, hentes volt Šligovicában, egyszer annak is bevörösödött a feje, aztán gutaütést kapott szegény, megpattantak neki az erei a…
– Térjen a tárgyra, Švejk! – vicsorgott Anicka főhadnagy.
– Alázatošan jelentem, azt teszem. Szóval a Kokoška bizonygatta nekem, hogy a latrina jól alá van aknázva. Én meg aztat gondoltam, hogy akkor ottan az aknák közt jó helyen lesz a kesztyűgránát is, merthogy tetszett mondani a főhadnagy úrnak is, hogy szerszámnak, fegyvernek nem jó egyedül…
– Himmeldonnerwetter! – ugrott ki a szemgolyóján Anicka főhadnagy – Maga idióta, lökött pucer! Azonnal megy a frontra!
– Alázatošan köszönöm a jóságát az Óberlajtnant úrnak – biccentette meg hálásan a fejét Švejk –, aztat nagyon jól tetszik tenni, hogy engemet egyenest a frontra tetszik vezényelni. Hát mi vagyok én itt a hátországban?! Egy hát a sok közül. Egy nudli. A fronton legalább hős lehet belőlem. Hašek meg nem halok, mielőtt lelőnének.




(Megjelent A kesztyű – stílusgyakorlatok – c. kötetben 1995-ben.  A könyvből készült válogatást televízióra adaptálta Podhorányi Zsolt, Magyar Televízió, 1996., illetve egy válogatás szerepel a középiskolai 11. osztályos magyar nyelv munkafüzetben is.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése