2014. január 31., péntek

Matyi meg a liba…
Hangjáték vitéz főhadnagy Fazekas Mihály után szabadon 


I. JELENET
Falusi kultúrház előterében. (Zaj, sokan vannak.)

Matyi: Manyi, mit keresel itt? Mondtam, hogy ne gyere velem! Az volt a falragaszon, hogy férfiakat várnak!
Manyi  (ironikusan): Akkor te mit keresel itt, Matyi?!
Matyi:  Maradj csöndben! Úgyse jöhetsz be, mert csak egy személyre tudok befizetni!
Manyi: Befizetni?! Nagy ég, Matyi! Te elhoztad a mama spórolt pénzét a lepedők alól?! Megismerem a rózsaszín borítékot! Mit fog szólni a mama?!
Matyi: Mire észreveszi, a tízszeresét teszem vissza! Mars haza, Manyi! Csak az mehet be, aki kifizette az ötvenezret!
Manyi:  Öt-ven-ez-ret?! Matyi, neked elment az eszed! Bemegyek én ingyen, ne aggódj! Még jó, hogy ilyen kicsi vagyok! Vegyél a hátadra, aztán terítsd rám a dzsekidet! Lépkedj meggörnyedve, mintha púp lennék a hátadon!
Matyi: Hát az is vagy, Manyi! (Fölveszi Manyit a hátára, bejutnak észrevétlenül) Na, szerencsésen bejutottunk. Most már lemászhatsz! Látod azt az urat?! Ő fogja elárulni nekünk a gazdagság titkát! Nézd, milyen finom szabású a ruhája! És milyen vastag aranylánc lóg a nyakában, mennyi gyűrű van rajta!
Manyi: A hasa meg akkora mint egy hordó!
Matyi: Hát aztán?! Mi van abban?!
Manyi: ...legalább egy fél disznó!
Döbrögi:  Jó napot, uraim! Köszöntöm önöket abból az alkalomból, hogy meghozták életük legjobb döntését ma, amikor eldöntötték, hogy részt vesznek gyorstalpaló meggazdagodási tanfolyamunkon! Jegyezzék meg: a gazdagsághoz elsősorban ész kell!
Manyi: Na Matyi, akkor te szegény maradsz!
Döbrögi: Engedjék meg, hogy bemutatkozzam: Döbrögi Jónás vagyok, a Döbrögi & Döbrögi Kft. elnök-vezérigazgatója, a Panama Kft. társtulajdonosa, a Sikkesen-Sikeresen Bt. beltagja... De most nem rólam, Önökről van szó. Most Önök miatt vagyok itt, hogy megosszam a titkot: hogyan lehetnek Önök is ilyen gazdagok, mint én.
Manyi: Ez csak rizsa… Mikor mondja már a lényeget?
Döbrögi: …fantomcéget alapítanak, és az áfát visszaigénylik… Kft-t hoznak létre, amely csak a vagyona erejéig felel a követelésekért… Munkaerőt próbaidőre felvenni… három hónapra… addig nincs fizetés… aztán ki tehet róla, hogy nem felelnek meg (nevet)… vagy felvenni: tébét nem fizetni, feketén megegyezni… a szó elszáll… nem fizetni… húzni, halogatni…
Manyi: Matyi… hallod ezt? Hisz ez egy gazember! A mamával szakasztott ezt tették a varrodában!
Döbrögi: És vigyázzanak ám, ne minden céget a saját nevükön alapítsanak!
1. résztvevő: Céget alapítani? Miből? Egy árva kanyink sincs!
2. résztvevő: Ezért a jótanácsért fizettünk ennyi pénzt?
Döbrögi: Én például a közelmúltban akasztottam néhány tízmilliócskát egy kis varrodában… nem az én nevemen volt persze, hanem egyik emberemén… most felszámolás alatt van…hehe…
Matyi: Csak nem az Ispán & Tsa?!
Döbrögi: De bizony, fiatalember! Látom, maga már kezdi kapisgálni!
Manyi: Hallod, Matyi?! A hájas gazember! Ez csapta be a mamát!
Matyi: Döbrögi úr! Kérdezném tisztelettel, hogy a varroda dolgozóit mikor fizeti ki?
Döbrögi: (nevet) Sohanapján! A Kft. csődöt jelentett, a pénzt már kivettük belőle…
Matyi (fortyogó dühvel): És ezt büntetlenül meg lehet úszni?!
Döbrögi: Lehet, hogy Ispán Pista barátocskámat egy kicsit megszorongatják… de a legjobb ügyvédek dolgoznak nekem… A kellemetlenségért meg majd kárpótolom.
1. résztvevő:  Micsoda aljasság! Van még ilyen nagy ötlete az úrnak?!
2. részvevő: Ezért dobtunk ki ennyi pénzt?
Döbrögi: A legfergetegesebb ötletem…. Hahaha… azok maguk, barátocskáim! Vannak vagy kétszázan… 50 ezer per kop… az annyi mint 10 millió…
Matyi: Add vissza a pénzemet, te gazember!
Döbrögi: A pénzedet?! A papíron, amit belépéskor aláírtatok, ott áll barátocskám, hogy az ötvenezret adományként fizette be minden résztvevő… Tanulj meg olvasni, és ne gazemberezz engem, mert kidobatlak!
Matyi: Te csaló!
Döbrögi:  Dobjátok ki ezt a hőzöngő alakot! De előbb adjatok neki! (A kidobóemberek dulakodnak Matyival.)
Manyi:  Ne bántsa a bátyámat! Hát maguk meg csak állnak itt, nem csinálnak semmit?! Akkor majd én, kikaparom a szemét a gazembernek!
Döbrögi: (torkaszakadtából nevet) Nézzék már ezt a libát! Hogy gágog!
Matyi:  Ne merd libának nevezni a húgomat! Megállj, te gazember! Kidobsz innen, megveretsz a gorilláiddal?! Kicsalod a pénzemet? Reszkess, Döbrögi, mert háromszorosan fizetem vissza! Matyi mondja ezt neked…
Manyi: …és Manyi…
Döbrögi (nevet): Matyi és… a liba! Ez jó! Ezt megjegyzem! (hahotázik)

         


II. JELENET
 (Néhány hónap múlva. Egy bérelt szobában.)

Manyi: Matyi! Már hónapok óta éjjel-nappal követjük ezt a csalót, és sehol semmi…
Matyi:  Én férfi vagyok, Manyi, és egy férfi ki tudja várni az alkalmas pillanatot…
Manyi:  Hát legyél nő, Matyikám, akkor nem kell annyit várni!
Matyi:  Elment az eszed?
Manyi:  Éppen hogy most jött meg! Ennek a Döbröginek csorog a nyála a nőkért! Ha nőnek öltözöl, könnyen a közelébe férkőzöl, és akkor…
Matyi:  Nagy ötlet! Gyerünk női ruhát, piperét, parókát vásárolni, aztán borotváld le a lábamat, a mellkasomat, a karomat! És jó nagy didiket tömjél nekem, Manyi! Ha már lúd, legyen kövér!
Manyi:  Ne emlegess ludat, mert megpukkadok, ha arra gondolok, hogy libának nevezett engem az az öntelt gazember! Jó a sminkem?
Matyi:  Te is jönni akarsz velem?!
Manyi: Nemcsak akarok, hanem megyek is! Libának nevezett! Ezért megfizet! Há-rom-szor!




III. JELENET
                                   (Éjszakai bár. Döbrögi Ispán Pistával mulat.)

Matyi:  Adna egy kis tüzet, fiatalúr? Úgy látom, magának van bőségesen!
Döbrögi: Egy ilyen csinos hölgyike láttán csoda az, hogy felgerjed a tüzem? (Tüzet ad.) Tiszteljen meg a társaságával, szépségem! A barátom már úgyis menni készül!
Ispán Pista:  Igen, igen… Már megyek is…
Matyi:  Szívesen eltöltök egy éjszakát egy igazi férfi társaságában, mucuskám, de az a helyzet, hogy nem vagyok egyedül. Velem van a kis barátnőm is: Manyika… az a kis hamvas ott, az asztalnál…
Döbrögi: …Az a helyes kis pipi?
Matyi:  (félre) Nem pipi, liba…
Döbrögi: …Mit mondasz, cukorfalat?
Matyi:  …Csak azt mondtam, mucuskám, hogy jól elszórakoztatunk téged… A barátnőm még fiatalkorú… és garantáltan szűz… Tehát felárral…
Döbrögi: Pénz nem számít… Szólj a kis hamvasnak, aztán mehetünk is…
Matyi:  Manyika, gyere, szobára megyünk! (Döbrögihez) A pénzt persze előre kérjük, mucuskám! Húsz rugó...
Manyi:  …nekem negyven… mert én kiskorú vagyok…
Matyi:  (félre) Tényleg nem liba ez a Manyi!




IV. JELENET
(Döbrögi szobájában)

Döbrögi:  (nevet) Jahajajaj… hát ez meg milyen figura? Kikötözöl az ágyhoz, te kis bestia?
Manyi: …Feledhetetlen lesz, amit átélsz, mucuskám! Ketten fogunk kényeztetni egyszerre!
Döbrögi: …Már alig várom! Kezdhetitek!
Matyi: Egy pillanat, és máris… csak előbb leveszem a tangámat, és a szádba tömöm… Imádni fogom, ahogyan nyögdécselsz, mucuskám! (Leveszi és a szájába tömi) Most pedig jól nézd meg, mi van a tanga alatt! Látod-e?! Nem vagyok én nő, hanem Matyi! Sőt: Mátyás! Ez a liba meg itt a húgom! Gyere, Manyi, lássuk el a baját! (Nekiesnek mindketten. Döbrögi betömött szájjal nyög)




         V. JELENET
(Döbrögi szobájában)

Döbrögi: (tükörben nézegeti magát) Hogy nézek ki, te jó ég! Így nem mehetek a partyra! Nincs az a smink, ami ezt eltakarná… És hogy sajog minden tagom!
Ispán Pista:  (belép) Jónás, meg vagyunk mentve! El fogsz jönni a partira!
Döbrögi: Így?! Nem látod, hogy nézek ki? Mint egy hulla!
Ispán Pista:  Mindjárt másképp fogsz kinézni! A magam szemével láttam, amint az imént a hallban egy természetgyógyász a csodakencéjével kék-zöld foltokat tüntetett el egy szempillantás alatt valami nőről, akit megvert a férje…
Döbrögi: Csodakence? Hát rajtam már csak az segít! Azonnal hozd ide azt a izét!
Ispán Pista:  Van nekem eszem, Jónás! Már itt is van! (kiszól) Jöjjön, doktor!
Matyi (Manyival együtt be): Nem értem, miért rángatni fel engem expressz, ha ajtó előtt váratni… Én lenni átutazóban Moszkva Nyújork… betérni ide szálloda, inni kaffe, mikor…
Manyi: Ez az én szerencsém, hogy ide tért be a doktor úr!
Döbrögi: Maga az a híres csodadoktor?
Matyi: Én lenni természetgyógyász, doktor Mat-Yi… jing-jang, akupunktúra, akupresszúra …reflexzóna…kiropraktika…magnetizmus… menni Nyújork tartani konferensz… egész világ naturdoktorainak… Indulni nekemnek máris… repülőgép van lenni felszáll… csak megsajnálni szerencsétlen madam…
Manyi: Kékre-zöldre vert a párom! Csak azért, mert félreléptem!
Matyi: Én vanni gyógyító, kék-zöld-folt-volt-nincs… gyógyítani rossz lépés… kibicsaklott boka… az úrnak is van lenni ilyen baj?  Jaj látom már, szeme alatt vanni kék, zöld, lila…
Döbrögi: Vanni a szemem alatt, a karomon, a fülem mögött vanni púp…
Manyi:  Meg vaj…
Döbrögi: Mit mond?
Matyi:  Hogy vanni baj füle mögött… de en nem erni ra gyogyitas… menni Nyújork konferensz…
Döbrögi: Ne menjen sehová, doktor Mat-Yi! Én kifizetni… kifizetem a honoráriumát… forintban, dollárban vagy euróban, ahogy óhajtja…
Matyi:  Pontosítani: forintban, dollárban és euróban… ez a jó naturalis szívem… ha kifizeti nekem késés… akkor gyógyítani tégedmagát…
Döbrögi: Mindent… mindent kifizetek… Itt van, tegye el…
Matyi:  Tenk jú… merszi möszjő… Várni még kicsit, szegény madamnak lenni kék folt még itt-ott, eltüntetni, aztán jönni a möszjő… Na mutassa, karját!
Manyi (kinyújtja): Latni möszjő? Én bekenni csodakence … neve van: Illaberek… es folt maris nem vanni…
Döbrögi: Azannyát! Eltűnt!
Manyi (félre): Hm… egy kis festék… meg egy kis benedvesített vattakorong…
Döbrögi: Szabadalmaztatta már ezt a csodakencét?
Matyi: …Most lenni tárgyalásban konszern…
Döbrögi: Semmi tárgyalás! Megveszem én! Pista, indulj a bankba! (Ispán Pista elmegy.) Ami készpénz van nálam, azt mind odaadom… pár százezernél sose tartok többet magamnál… Fő az óvatosság!
Matyi:  Jól mondani a möszjőnek… Manapság lenni muszáj óvatosnak… vanni annyi csaló… annyi szélső hámos … igy mondani magyar, ugye?  Én venni kezelésbe venni a möszjőt, forduljon hasra, kérem!
Döbrögi: …hasra? De hát nem hátul van a szemem… Bár az ülepemen is van folt, mitagadás…
Matyi:  Mindjárt foglalkozni üleppel is… Szem alatt folt gyógyulni jobban, ha véráramlás lenni fordított… végtagokat kicsit elszorítani… gyorsabb gyógyulni így… Madam, megkérni magát segitség,ülni möszjő lábára, kezét megkötni erösen… Jo lesz...De nem vagyok én doktor…
Döbrögi: Nem-e? Hát akkor kicsoda?! Jaj nekem! Csak nem?!
Matyi: Matyi vagyok…
Manyi: …én meg a liba! (Elverik Döbrögit.)




VI. JELENET
(A bérelt szobában)

Manyi:  Hallgasd csak, Matyi ezt a hirdetést! (felolvassa) „Személyi testőröket magas fizetség ellenében felveszek. Döbrögi Jónás elnökvezérigazgató” Hát akkor jelentkezzünk, Matyikám!
Matyi: Mi ez a többes szám?! Tán férfinak akarsz öltözni?!
Manyi:  Ha te beváltál nőnek, én is beválok férfinak! Jó kis páros leszünk: te a kibadizott óriás, meg én a fürge kis gyík…
Matyi: …fürge kis liba
Manyi:  Ha még egyszer lelibázol, hát összekarmolom a képedet, jobban, mint a Döbrögiét!




VII. JELENET
(Döbrögi szobájában)

Döbrögi: Pistám, tölts egy viszkit! Van még jelentkező?
Ispán Pista: Még van kettő… egy tagbaszakadt meg egy nyüzüge.
Döbrögi:  Hívd be a tagbaszakadtat!
Ispán Pista (kiszól): Az óriás bejöhet!
Matyi: (Manyival együtt bejön): A társam nélkül nem vállalok munkát!
Döbrögi: Maga megjárja… de ez a másik… kicsi is, sovány is…
Manyi:  …viszont megvan a magamhoz való eszem! A társam az erő, én meg az ész…
Matyi: …Te beképzelt liba!
Döbrögi  (ijedten): Liba?!Valaki libát emlegetett?!
Manyi:  Dehogy libát, dehogy libát! Hibát… azt mondta a társam, hogy mi még nem követtünk el hibát! Pedig voltunk már testőrök igazi filmsztár mellett is!
Matyi: Igazi maffiózót is védtünk ám! Egy keresztapát Olaszban! Mert onnan jöttünk éppen… Akarja látni a referenciáinkat az úr?! De azt csak a megbízónknak mutatjuk meg! A maffiózó neve ugyanis nem publikus… Melyikük a megbízó?
Döbrögi: Én vagyok! Pistám, te menj le az étterembe, nézd meg, ott vagyok-e! (Ispán Pista el)
Matyi: Mellettünk biztonságban érezheti magát!
Manyi:  Minket ugyanis úgy képeztek ki Olaszban, hogy váltott szemekkel is tudunk aludni… hol az egyik szemünket csukjuk be, hol a másikat… Így ni... (mutatja)
Matyi: …viszont kérnénk némi előleget… mondjuk ötvenezret…
Manyi:   …fejenként
Döbrögi:  Rendben.
Matyi: . Mutatom is a referenciát… De üljön le az úr, mert ha meglátja, úgyis le kell ülnie…
Manyi:  Én meg ideállok a háta mögé… hogy el ne ájuljon… és fogom a csuklóját, hogy a pulzusát…
Matyi: ...Látod ezt a kis botocskát, Döbrögikém! Hát ez a referenciánk! Karmold, Manyi, ahol éred!
Döbrögi (kétségbeesetten: Mi ez?!
Matyi: Ez bizony a harmadik fizetség, te csaló Döbrögi! Nem vagyok én testőr, hanem Matyi vagyok…
Döbrögi: Jaj nekem, a Matyi!
Manyi:  …meg a liba!
Döbrögi: Jaj nekem, a liba! Jaj, ne! Inkább odaadom az összes pénzemet!
Matyi: Oda bizony! Mindenkinek, akit becsaptál!
Döbrögi: …mindenkinek…
Manyi:  …kamatostul…
Döbrögi: …kamatostul, esküszöm…
Matyi: …Gondoskodunk róla, hogy úgy legyen… Ezt megígéri Matyi…
Manyi:  ….meg a liba! (Döbrögihez) Hát liba vagyok én?!
Döbrögi: Nem, kezitcsókolom! Én vagyok a szamár!
Manyi:  Na, látod Matyi! Legalább egyszer az életében igazat mondott!


VÉGE



(Megjelent a Szabad Földben 2005-ben, valamint a Spanyolnátha 2007 tavaszi számában)


Verseimet, írásaimat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény védi, így azok előzetes engedélyem nélkül nem vehetők át, nem terjeszthetők semmilyen (sem nyomtatott, sem digitális) formában. 
A törvény teljes szövege itt található: 
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900076.TV     

1 megjegyzés: