2014. január 30., csütörtök

Körkörös


APA MONDJA
Gürizek mint az állat
kell egy kis lakás
gürizek mint a ló
kell egy kiságy
jön a gyerek
gürizek mint az állat
kocsi kell
jobb kocsi kell
mikrohullámú sütő
számítógép
gürizek mint az állat
nő a gyerek
nőnek az igények
hajtani kell
gürizni mint az állat
hogy meglegyen minden
ami kell



ANYA MONDJA
Boldogan fogunk élni
csak legyen egy kis lakásunk
benne bútor tévé szőnyeg függöny
A gyerek kicsit hamarabb jött
nem baj majd visszamegyek dolgozni
hűtőszekrény mosógép
mikrosütő fritőz
kéne egy videokamera is
felvenni legalább majd a másodikat
ha már az elsőről csak fénykép
Csak ezt a napot bírjam ki
csak ezt a hetet
mindjárt hétvége
hónap vége
év vége
mindjárt iskolába megy
mindjárt ballag
mindjárt felvételizik
mindjárt érettségizik
a két gyerek



GYEREK MONDJA
Hintőporos a szemem
aludni akarok
nem akar a cipőm óvodába menni
nem akar a ruhám óvodába menni
Betűket akarok írni a kakaómba a kanállal
én akarom befűzni a cipőmet
megfésülni a hajamat
nem szeretem a reggelt
nem szeretem az autóbuszt
nem szeretem a villamost
nem szeretem  az odautat se a visszautat
én az otthont szeretem



ANYA MONDJA
Muszáj fölkelni kincsem
anyunak dolgozóba kell
apunak dolgozóba kell
neked az oviba
Látod mindenki megy
majd szombaton
majd vasárnap
majd karácsonykor
majd húsvétkor
majd akkor tovább alhatsz
add ide a cipőfűzőt
add ide a fésűt
majd én
most sietni kell
most muszáj sietni
hát nem érted kincsem
teérted sietünk
teérted megyünk a dolgozóba
hogy neked jobb legyen



GYEREK MONDJA
Nekem a legdrágább iskolatáskát
a legmárkásabb cipőt
a legklasszabb tornazsákot
és a menőautós csomagolópapírt
vették
új dzsekim van
új nadrágom
új edzőcipőm
új kocsink van
új lakásunk
új bútorunk
Este a sötétben még mindig szopom az ujjam
félek a sötéttől
félek az iskolától
félek apától
pedig alig szól hozzám és anyához



ANYA MONDJA
Nemsokára egyenesbe jövünk
nemsokára meglesz minden
vagy majdnem minden
mások meg tudják venni
nekünk is meg kell venni
nem maradhatunk le
az élet verseny



APA MONDJA
Én nem mondom hogy nem örülök neki
de várhattunk volna egy kicsit ezzel a másodikkal
legalább addig
amíg utol nem érjük magunkat



GYEREK MONDJA
A mások testvére mindig aranyos
a mások testvére mindig szeretni való



ANYA MONDJA
Én nem tudom
mért nem érted meg hogy ő a kisebb
Én nem tudom
mért kell folyton bántani a kisebbet
Én nem tudom
mért nem tudsz vigyázni a kisebbre
Én nem tudom
mért vagy ilyen rossz
mért vagy ilyen értetlen
mért vagy ilyen nehezen kezelhető



APA MONDJA
Én nem vagyok a verés híve
de az én időmben az apám engem aztán alaposan
a nagyapám meg apámat rendszeresen
ember is lett belőlünk



ANYA MONDJA
Ne üvölts azzal a gyerekkel
Ne üvölts a gyerekekkel
Muszáj neked mindig üvölteni velük
hiszen itthon se vagy soha



GYEREK MONDJA
Nem tudok játszani
Nem tudok játszani
Nem tudok játszani
Nem tudok játszani



APA MONDJA
Ott a legód fiam
a dzsiadzsók
a videojáték
az automata macska az egérrel
a számítógépes hardver meg a szoftver
Ott a beszélő-pisilő-éneklő barbicsalád
a barbiház a barbimercédesz
mi a fenét bámulsz a levegőbe
bökd már ki
mit akarsz a születésnapodra



GYEREK MONDJA
Nem tudom mit akarok a születésnapomra
nem tudom mit akarok a születésnapomra
nem tudom mit akarok mikulásra
karácsonyra
ebédre
reggelire
vacsorára
mára
holnapra
holnaputánra



ANYA MONDJA
Jó dolgodban nem tudod már hogy mit csinálj
az ember kiteszi a lelkét
a szívét
és ez a hála



GYEREK MONDJA
El fognak válni
Az apa és az anya elválnak
ha már nem tudnak együtt élni
ha már nem szeretik egymást
igazságosan megfeleznek mindent
a lakást a kocsit a telket a bankbetétet
egyik gyerek az apával
másik gyerek az anyával
még jó hogy mi ketten vagyunk



APA MONDJA
mindig tudtam hogy van egy harmadik
én meg csak gürcöltem mint egy állat
hogy minden meglegyen
és ez lett a vége



ANYA MONDJA
valami eltört
valami hiányzott
valami elfogyott
valami elveszett
majd most megváltozik minden



GYEREK MONDJA
most már nekem is van láthatásom
mint a haveroknak
most már nekem is van új apukám
és az új apukámnak régi felesége
és a régi apukámnak új felesége
és anyukámnak is van új férje
az új férjének is van régi felesége
mi most már igazi nagy család vagyunk



APA MONDJA ANYA MONDJA
Az ember azt hiszi érdemes
de nem
az ember azt hiszi megbecsülik
eszükben sincs
az ember azt hiszi majd rászolgálnak
megérdemlik
ezektől hálát? egy körömfeketényit se
azt se tudják mi a hála
azt se tudják mivel tartoznak
nehogy azt hidd
köszönni is csak az orruk alatt
majd fellöknek
majd feldűtenek
nehogy azt hidd hogy megkérdezik
hogy érzi magát az ember
hogy szólnak egy szót is
csak ha rájuk üvölt az ember
akkor nyögnek ki valamit
rángatóznak
valami idióta zenére
amitől meg lehet őrülni
nem érdekli őket semmi
én nem is tudom
hogy lehet így élni



GYEREK MONDJA
Élet ez egyáltalán?
Ezek csak rohannak nyüzsögnek güriznek
lótnak-futnak
idiótán vigyorognak a főnökükre
bólogatnak
szemránckrémmel kenegetik el az évek nyomát
Nem beszélgetnek
csak társalognak
jópofiznak
helyre kis disznó vicceket mondogatnak
Törnek és törtetnek
Én nem akarok így élni
én másképp akarok
majd eltervezem
csak most még
rohannom kell egy buliba
ja és a konyakot
meg a bagót ne felejtsem
és valami fű is kéne
enyhe persze
hogy hangulat legyen
hogy feldobja az ember magát
mindig csak a dögunalom
az iskolában
otthon
a Plazában
a városban
mindenütt



ANYA MONDJA
Valamit elveszítettünk fiam
hogy mikor
nem tudom
nem vettük észre
ha megtalálod fiam
őrizd
őrizd meg
állj meg
szorítsd magadhoz
szorítsd erősen
és vigyázz rá
nehogy elveszítsd
nehogy te is elveszítsd fiam



GYEREK MONDJA
Nem érek rá ne haragudjatok
és nem is értem
rohannom kell
hisz tudjátok
holnap kapom meg a diplomámat
holnapután munkába állok
aztán az esküvő
és egy garzon mégsem elég
maholnap hárman leszünk


(Megjelent A Vörös Postakocsi folyóirat 2008. évi téli számában, és szerepelni fog a Bíbor Kiadó gondozásában ez évben megjelenő Falra hányt borsó c. kötetemben is)

Verseimet, írásaimat a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény védi, így azok előzetes engedélyem nélkül nem vehetők át, nem terjeszthetők semmilyen (sem nyomtatott, sem digitális) formában. 
A törvény teljes szövege itt található: 
http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99900076.TV  


1 megjegyzés: