2014. január 29., szerda

Istár éneke Gilgameshez

Gilgames, égi bikát teremteni én kértem Anu istent.
Visszautasított szerelem mérge termi a bosszút,
halva kívántalak látni, ha már ölemhez nem lök a vágy.
Tudhattam volna: elpusztítod, ahogy Humbabát,
a cédruserdő őrét megölted Enkiduval együtt.
Oh jaj, halva az égi bika, s elfutott az én bikám
- isteni tehenének rózsás tompora
márványhidegű s hágatlan marad immár -
Mert tudd meg, Gilgames, nem kell nékem isten, se ember,
csak tereád sóvárgok isteni s emberi lény;
kit Aruru csak azért gyúrt, hogy én fájjak.
S te a halhatatlanságot sóvárgod? Füvét keresed?
Hát nem tudod, hogy ki sohasem hal, abban
nem fonnyad a vágy, nincs nyugta sosem,
szerelem rágja szívét és a kínok hajnalra újraszületnek?
Ne riadj a haláltól, ne görnyedj a földre,
ne tépd ruhád, se hajadat gyökerestül,
tested felfaló férgek nyüzsgése se riasszon:
enyh a halál néked  de engem isteni létem
sose múló vágyakozásra ítél teirántad!
Szánj meg hát, Gilgamesem, nézd, könnyben úszik az orcám!
Jer két combom ezüst harapófogója közé,
ott keresd az isteni titkot: Um-napistit ne faggasd,
vénember ő. Nem virrasztás s nem fű; istennő
szerelme adhat csupán örök éltet.


(Megjelent a Parnasszus 2013/1. számában - http://parnasszus.hu/Products/Show/46)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése